En søgeprotokol strukturerer og dokumenterer den søgeproces - der er nødvendig - for at samle relevant viden inden for et område eller emne.
Søgeprotokollen giver den logiske rækkefølge for trinene i søgeprocessen og hjælper dig med at holde styr på hvad du har søgt på hvor.
Søgeprotokollen danner samtidig grundlag for, at søgningen kan gentages,
(for eksempel af gruppemedlemmer) eller blive opdateret på et senere tidspunkt. Det viser også din uddannelse, at du ved hvor og hvordan man skal søge. Nedenfor er et link til UC SYD bibliotekets søgeprotokol til bioanalytiker uddannelsen.
Du har mulighed for at booke en bibliotekar til 45 minutters vejledning, hvor du kan få styr på litteratursøgningen. Læs mere om hvordan du booker på siden Book1Bibliotekar. Ved spørgsmål eller begrænsede søgninger kan du med fordel henvende dig på biblioteket.
Adgang med WAYF
UC Viden Studenterportal indeholder de beståede bachelor- og afgangsprojekter fra de sidste 5 år, som studerende på professionshøjskolerne i Danmark har valgt at uploade. De kan bruges som inspiration, når du skal i gang med at skrive opgave. Du kan få gode ideer til emner, problemstillinger, undersøgelsesmetoder, litteratur og meget andet.
I Word Online er der et værktøj, der kan bruges til at lave en automatisk transskription af en lydfil. På dette link finder du en vejledning til, hvordan du bruger transkriberingsværktøjet.
PICO, PICo og PEO er tre forskellige konceptualiseringsmodeller. Formålet med konceptualiseringsmodellerne er at kunne finde de koncepter, som er vigtige i en problemstilling, og derfor også er vigtige at søge efter.
Bogstaverne i konceptualiseringsmodellerne står for de koncepter, der skal fokuseres efter.
P: Patient – Deltager/ patient/ målgruppen eller sygdommen
I: Intervention – Hvad udsættes de for?
C: Comparison – Hvad kan det sammenlignes med?
O: Outcome – Hvad er resultatet?
P: Participants – Deltager/ patient/ målgruppen eller sygdommen
I: Phenonenon of Interest – Hvad interesserer man sig for?
Co: Context – i hvilken sammenhæng eller miljø
P: Population – Deltager/ patient/ målgruppen eller sygdommen
E: Exposure – Hvad udsættes de for?
O: Outcomes – Hvad er resultatet?
PICO adskiller sig fra de andre ved, at der skal være en sammenligning (comparison). Det vil sige, at der skal sættes to produkter, øvelser eller lignede op imod hinanden. Er dette ikke til stede i problemformuleringen, er det ikke en PICO, der skal bruges.
I forhold til effektspørgsmål kan det nogle gange være relevant at lave PICO til PICOT. ”T” står for time, tidsramme eller tidshorisont, og PICOT bruges derfor når tid er en vigtig koncept i problemstillingen.
PICo og PEO er mere ens, og nogle gange kan det være svært at finde ud af, hvilken man skal bruge. Der er hovedreglen, at PICo er til mere kvalitative undersøgelser, hvor PEO er til de mere kvantitative. Tit bliver PEO set som en PICO uden sammenligning, da de begge fokuserer på resultat (outcome).
Ofte består koncepter af flere ord for eksempel: børn med cerebral parese. Derfor sker der også oftest en større fokusering, når man laver koncepterne om til søgeord. Et søgeord kan også være flere ord (et begreb) for eksempel: cerebral parese.
Kilder:
Bettany-Saltikov, J., & McSherry, R. (2016). Developing your review question further. I: How to do a systematic literature review in nursing: a step-by-step guide (2. udg.). London: McGraw Hill Open University Press.
Lund, H. Å., Juhl, C. B., Andreasen, J., & Møller, A. M. (2014). Håndbog i litteratursøgning og kritisk læsning: Redskaber til evidensbaseret praksis. Munksgaard.
Videovejledning
Videoen viser hvordan man kan bruge konceptualiseringsmodellerne PICO, PICo og PEO til at fokusere ens problemstilling og finde søge ord til ens systematiske søgning.